donderdag 27 maart 2008

In arren moede


Sinds de olieprijs bijna dagelijks een sprongetje naar boven waagt zijn mensen meer en meer in de weer met grote blokken hout. Aanhangwagentjes volgeladen met het nieuwe goud, rijden van hier naar daar en moeten hun auto soms toch wel een ietsje te zwaar beladen, om de massa in één keer ter plaatste te krijgen. Er gaat hier in de buurt geen dag voorbij of de kettingzagen zetten hun klaagzang aan. Zelfs op zondagen zijn de hobbyisten druk in de weer met zagen en kappen.

Is dit het begin van de nieuwe armoede? Zonder een pessimistische noot te willen zingen denk ik dat de noodzaak van het hout sprokkelen een realiteit aan het worden is voor sommigen. ‘Het is voor de gezelligheid’ gaat al lang niet meer op.
De koopkracht daalt zeggen de vakbonden; de koopkracht blijft stabiel zeggen onderzoekers.
Feit is dat de geldbeugels van heden toch niet meer zo hou-vast zijn als die van vroeger. Euro’s en franken zijn en waren barometers van winst en verlies.

Verwarrend eenvoudig reken ik nog steeds de euro’s maal veertig.
Nooit zal ik zonder nadenken een waarde kunnen geven aan zeg maar 189 0230 euro.
Als ik het niet uit het hoofd uitgerekend krijg, koop ik het lekker niet.
Dat is mijn motto.
En zo word ik lekker rijk.
De economie zit in het slop.

1 opmerking:

ikke zei

Niet de economie zit in het slop maar zij die al die jaren hebben meegewerkt om diezelfde economie leven in te blazen.