dinsdag 27 mei 2008

Eco-logisch geweten


Je kan er de laatste tijd niet meer naast kijken.
Ecologie scoort goed sinds Al Gore ons een eco-geweten heeft willen aanpraten.
De aarde gaat om zeep en daar zijn wij met z’n allen de schuld van. Zegt hij.
Maar lang voordat de mens zijn voet op deze aarde zette was een dergelijke evolutie al een feit.

Dat de grondstoffen schaars zullen worden is evident.
Dat wij zorgvuldig moeten omspringen met de natuur en zijn bronnen is logisch.
Deze planeet heeft niet genoeg grondstoffen om ons te blijven ‘voeden’ in al zijn facetten.
Er zijn teveel mensen zegt men … ik vind dat er teveel rijke mensen zijn.

Gisteren was er op TV een programma waarbij onze ecologische voetafdruk gemeten werd.
Een mooi initiatief, maar als je bewust ecologie wil gaan bedrijven heb je veel geld nodig.

Alleen rijke mensen kunnen zich een dakbedekking permitteren met zonnecellen, een windmolen in de tuin en muren van een halve meter dik. De beloofde premies worden daardoor vaker door hen geïnd dan door hen die er al niet ‘warmpjes’ inzitten.
De grote villa’s zullen zeker goed verwarmd kunnen blijven worden, mede door dat premie jagen. Constructies in en rond het huis houden daardoor de geldbeugel nog steeds goed gevuld. Belastingaftrek is mooi meegenomen als je rijk bent.

Kleine werkmanshuisjes moeten ook verwarmd worden maar door de grote kieren kan de koude probleemloos wat komen uitdagen. Overwegen om ecologisch te gaan leven moet dan maar op een ander niveau. Dikke trui aan en vroeg naar bed. Zoals onze voorouders.
Kloof tussen arm en rijk wordt met de dag groter.
Ecologie is een modewoord geworden waar veel geld mee gemoeid is en niet altijd tot meerdere eer en glorie van onze moeder aarde.
Mensen weer maar eens culpabiliseren lijkt een leuk tijdverdrijf te worden voor al wie wat te zeggen heeft in de wereld.

Mijn dikke trui ligt al klaar.
Spaarlampje gaat vandaag om twaalf uur uit.
Vroeg gaan slapen heeft ook wel iets.
Zegt men.
Mijn geweten is gerust en gesust.
Meer moet dat niet zijn.

6 opmerkingen:

ikke zei

Da's een mooi stukje tekst Rit.

Beschamend toch hoe alles wordt omgebogen naar economisch geldgewin. Kijk maar hoe de autoindustrie tegenwoordig triomfantelijk gebruik maakt van de lage CO² uitstoot van de nieuwste modellen.

Weet je, wat mij nog het meest verwonderd is dat alles zo makkelijk geslikt wordt. En dat dat maar door blijft gaan. Dat slikken bedoel ik dan.

Maar ja.

Aquarel zei

Inderdaad Freddy ... het materialisme heeft ons zo in slaap gewiegd. Voor alles is er een wel oplossing; alleen is de kostprijs ervan voor sommigen niet meer haalbaal. En dat is heus geen doemdenken.

Anoniem zei

De aarde gaat niet om zeep, de mens gaat om zeep, omdat hij al de voor zijn bestaan noodzakelijke bronnen uitput dan wel om zeep helpt. Eigenlijk huilt iedereen die zich door de welvaart laat bedienen grote krokedilletranen. Zodra er alternatieven zijn, ook al zijn ze nog zo fnuikend voor het welzijn van de planeet, zal men die gaan gebruiken. Ook hier geldt, een betere wereld begint bij jezelf en nergens anders. Je zou niet altijd alles en/of het allernieuwste moeten willen hebben (of dat ten voorbeeld geven aan je gezinsleden). Wat genoeg is, is genoeg en wat de een teveel heeft, heeft een ander tekort.

Maar daar gaat het je niet alleen om. Zie ik soms wat afgunst aquarel als je spreekt over wat rijken zich kunnen permiteren ? In de wereld is het ongelijk verdeeld, nergens staat dat het rechtvaardig moet zijn. Als je constateert dat je moet sappelen in je leven is dat hetgeen wat je doet, daar helpt geen lieve moeder aan.
Het is daarnaast echter ook je kwaliteit dat je niemand kunt beduvelen of tekort doen waarom je niet rijk bent.

Dhyan

Aquarel zei

Afgunst ? Ik zou niet weten waarom.
'Ik' ben rijk en tevens arm.
"Jij' bent rijk en tevens arm.
Ik neem de maatschappij waar en ik interpreteer die op mijn manier. Is dat correct ? Is dat niet correct ? Vertel het mij.
Ik registreer alleen wat ik zie, hoor, ruik en denk.
Voor het lieve geld ( taksen innen komt regeringen die hun begroting niet in evenwicht krijgen goed uit ) en de zogenaamde bezorgdheid voor het milieu worden tegenwoordig heel wat leugens de wereld ingestuurd worden.
Dat is mijn stelling in mijn cursiefje.

Anoniem zei

Aquarel, je weet heel goed dat dat niet zo is. Je interpreteert en becommentarieert je gedachtenwereld en dat is op zich al de reflectie van een vals wereldbeeld. Laat de wereld aan de wereld en blijf dichtbij.
Wat je zegt te registreren, ziet, hoort en ruikt kan onmogelijk een taksinnende regering zijn. Wat je registreert is de regen die op je raam klettert en wat je ruikt is de vochtige lucht.

Aquarel zei

anoniem ik 'denk' dat jij Dhyan bent. Dus ik richt mij tot jou om te zeggen dat ik je laatste zin
erg poëtisch vind.

"Wat je registreert is de regen die op je raam klettert en wat je ruikt is de vochtige lucht."

Ik heb nog een cursiefje klaar van de lichtere soort, maar ik zal nog maar enkele dagen wachten;))
Ik ben gewoon om alles op de schrijven wat me bezighoudt en opvalt. Noem het reflectie zonder oordeel. Ik schrijf ook geen evangelie.
Ik schrijf dus ik (p)ben .
Blijf alert voor mijn volgend cursiefje!

Reacties krijgen vind ik leuk. Bedankt aan beiden.